نه آرومم نه آشوبم

کاملا غیر سیاسی!!

نه آرومم نه آشوبم

کاملا غیر سیاسی!!

قرآنی که تو می گویی درست است اما کدام قرآن؟!

 

 «پدر-مادر-ما-متهمیم:دکتر-علی-شر-یعتی» 

 

 

......می خواهم بگویم: آری قرآنی که تو می گویی درست است اما کدام قرآن؟! 

قرآن به عنوان شیء متبرکی در دست جهل؟ قرآن به عنوان پرچمی بر سر نیزه های جنایت؟ 

یا قرآن به عنوان کتابی که قبایل وحشی پراکنده در صحرایی را در کمتر از ربع قرن تعیین کننده سرنوشت جهان و کوبنده قدرت های عالمگیر می سازد ودر کمتر از یک قرن فرهنگی نو و انقلابی در تمدن بشری می آفریند؟ 

قرآن کتابی است که با نام «خدا» آغاز می شود و با نام «مردم» پایان می یابد! کتابی «آسمانی» است اما بر خلاف آنچه مؤمنین امروزی می پندارند و بی ایمانان امروز قیاس می کنند بیشتر توجهش به طبیعت است و زندگی وآگاهی و عزت و قدرت و پیشرفت و کمال و جهاد! کتابی است که نام بیش از سی سوره اش ازپدیده های مادی و تنها دو سوره اش از عبادات! آن هم حج و نماز!!

این کتاب را از آن روزی که به «حیله دشمن» و به «جهل دوست» ، «لایش» را بستند ،«لایه» اش مصرف پیدا کرد و وقتی «متنش» متروک شد ، «جلدش» رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ، که «خواندنی» نام دارد ، دیگر نخواندند، برای تقدیس و تبرک و اسباب کشی به کار رفت. از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند ، وسیله ی شفای امراض جسمی چون درد کمر ... شد، و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر، در خواب گذاشتند و بالاخره اینکه میبینی، اکنون در خدمت اموات قرارش داده اند و نثار ارواح گذشتگان می کنند و ندایش در قبرستان های ما به گوش می رسد، از آن است که نمی دانی برادر و خواهر روشنفکر من!نمی دانی که چه کوشش ها کردند تا آن را از میان زنده ها دور کنند و اثرش را از زندگی قطع کنند و ندایش را ، هم در صحنه های «جهاد»خاموش کنند و هم در حوزه های «اجتهاد»  !!

.................. 

ادامه مطلب ...